Jak zoptymalizować swoją stronę internetową pod kątem wyszukiwania głosowego? (Voice Search)
Wyszukiwanie głosowe to rosnący trend wśród użytkowników Internetu, według prognoz do 2025 dzięki Google Assistant ta forma wyszukiwania stanie się najpopularniejsza.
Dzięki postępom w dziedzinie sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego, użytkownikom łatwiej jest znaleźć odpowiedzi na pytania bez konieczności ich wpisywania.
W związku z tym, optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwania głosowego może być skuteczną strategią dotarcia do szerszej grupy odbiorców i przyciągnięcia większego ruchu.
- 57% osób w wieku 18-24 twierdzi, że będą jeszcze częściej korzystać z wyszukiwania głosowego i asystentów głosowych (PWC). Aktualnie najczęściej robią to osoby w wieku 25-49 lat.
- 32% badanych wyszukiwaniem głosowym zastępuje ręczne wpisywanie zapytania w wyszukiwarkę każdego dnia. Zaledwie 11% twierdzi, że nigdy tego nie robi (PWC). Połowie respondentów zdarza się coś kupować za pośrednictwem asystenta co najmniej raz w miesiącu.
Źródło : https://www.invoca.com/blog/voice-search-stats-marketers
Partner artykułu: Voiceflow – Centrala telefoniczna dla małej firmy
Podstawy wyszukiwania głosowego
Wyszukiwanie głosowe, znane również jako wyszukiwanie z obsługą głosu lub wyszukiwanie aktywowane głosem, to technologia, która umożliwia użytkownikom interakcję z urządzeniem w celu uzyskania informacji w sposób werbalny. Ta szybko rozwijająca się technologia zmienia środowisko Internetu zarówno dla konsumentów, jak i dla firm.
Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwania głosowego może dać firmom przewagę konkurencyjną i pomóc przyciągnąć więcej klientów.
Wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego wyszukiwania tekstowego, ponieważ wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego (NLP), które wykorzystuje algorytmy do rozpoznawania wzorców mowy i fleksji, aby zrozumieć, co ludzie mówią.
W związku z tym strony internetowe muszą być zoptymalizowane pod kątem tego typu danych wejściowych, aby były uwzględniane w wynikach, które asystenci głosowi przedstawiają po zadaniu pytań przez użytkowników.
Optymalizacja wymaga opracowania treści, które odpowiadają na najczęstsze pytania użytkowników i zapewnienia, że zawierają one odpowiednie słowa kluczowe, które pasują do tego, jakie ludzie często zadają pytania za pomocą wyszukiwania głosowego min. tzw FAQ. Im bardziej naturalnie brzmiące frazy tym większa trafność wyświetlenia odpowiedniej witryny.
Identyfikacja słów kluczowych
Optymalizacja witryny za pomocą odpowiednich słów kluczowych jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w widoczności dla użytkowników Asystenta Google.
Słowa kluczowe to słowa używane przez wyszukiwarki do znalezienia odpowiednich treści dla użytkowników na podstawie określonych zapytań. Identyfikacja słów kluczowych może pomóc Ci dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i zwiększyć Twoją widoczność w sieci.
Optymalizacja strony internetowej wymaga szczegółowych badań trendów słów kluczowych i zachowań klientów, aby wybrać najlepsze terminy, które rezonują z potencjalnymi klientami.
Wyszukiwanie głosowe staje się coraz bardziej popularne, ponieważ ludzie w większym stopniu polegają na urządzeniach aktywowanych głosem, takich jak Alexa lub Google Home; firmy muszą odpowiednio dostosować swoje strategie słów kluczowych, aby zostać znalezionym, gdy użytkownicy wykonują wyszukiwania głosowe.
Poprawa struktury strony
Poprawa struktury strony internetowej jest niezbędna do optymalizacji jej ogólnej wydajności.
W dzisiejszym cyfrowym krajobrazie niezwykle istotne jest zapewnienie dostępności i możliwości przeszukiwania witryny za pomocą wyszukiwań głosowych i tekstowych. Dobrze skonstruowana strona pozwoli Ci lepiej obsługiwać klientów i wykorzystać aktualne trendy technologiczne w celu uzyskania maksymalnej widoczności.
Projektując strukturę swojej witryny, pamiętaj o tym, aby mieć na uwadze przyjazne doświadczenie użytkownika.
Dobra nawigacja powinna pozwolić użytkownikom na szybkie znalezienie tego, czego szukają, bez zbędnej frustracji. Dodatkowo, podczas tworzenia struktury strony pamiętaj o urządzeniach mobilnych; wszelkie niedociągnięcia w wersji mobile mogą doprowadzić do szybkiego opuszczenia strony.
Wreszcie, podczas tworzenia treści i rozważania optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego, ważne jest, aby myśleć o zapytaniach w języku naturalnym, których potencjalni klienci mogą używać podczas wyszukiwania online.
Optymalizacja treści, wprowadź i rozbuduj na stronie sekcje FAQ
Optymalizacja treści jest niezbędna, aby firmy były widoczne i słyszane przez swoich docelowych odbiorców.
Aby zapewnić maksymalną widoczność, wymaga to optymalizacji treści we wszystkich kanałach cyfrowych, w tym na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Poprzez poprawę jakości treści strony internetowej, firmy mogą dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów za pośrednictwem wyszukiwań organicznych i głosowych.
Optymalizacja treści jest skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie internetowej poprzez uczynienie jej bardziej istotną i zoptymalizowaną pod kątem algorytmów wyszukiwarek. Na przykład, optymalizacja treści za pomocą słów kluczowych związanych z konkretnym tematem pomoże uzyskać wyższą pozycję na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Dodatkowo, włączenie do treści elementów wizualnych, takich jak obrazy lub filmy, może pomóc szybko i skutecznie przykuć uwagę widzów. Co więcej, włączenie do treści fraz przyjaznych wyszukiwaniu głosowemu może również pomóc w podniesieniu pozycji w SERP, ponieważ wielu użytkowników korzysta z tej technologii w swoich zapytaniach online.
Lokalne strategie SEO, optymalizacja Google Moja Firma
Jeśli chodzi o lokalne strategie SEO, firmy muszą nadążać za stale rozwijającą się taktyką. Firmy muszą skupić się na kilku kluczowych obszarach, aby zoptymalizować stronę internetową pod kątem wyszukiwania głosowego i zapewnić maksymalną widoczność na rynku lokalnym. Głównym obszarem jest Google Moja Firma, która musi zostać maksymalnie rozbudowana.
Oczywistym jest, że strony internetowe powinny być ulepszone dla użytkowników mobilnych i desktopowych. Obejmuje to optymalizację szybkości ładowania strony, zapewnienie przyjaznego dla smartfonów menu nawigacyjnego i upewnienie się, że wszystkie obrazy są prawidłowo zoptymalizowane, aby ich pobieranie nie trwało zbyt długo.
Dodatkowo, zawartość każdej strony musi być aktualizowana na bieżąco. Opinie i recenzje powinny być zarządzane ostrożnie, a odpowiedzi powinny być szybkie, gdy klienci umieszczają opinie lub komentarze online min. właśnie w Google Moja Firma.
Firmy mogą również skorzystać z budowania relacji z lokalnymi partnerami biznesowymi w celu zwiększenia backlinków wskazujących na ich stronę, co z czasem pomoże zwiększyć rankingi organiczne.
Szybkość ładowania strony w wersji mobilnej
Ponieważ coraz więcej osób korzysta z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, ważne jest, aby strona była zoptymalizowana pod kątem użytkowników mobilnych. Oznacza to, że wszystkie treści muszą być prawidłowo wyświetlane na mniejszych ekranach, a nawigacja powinna być łatwa i intuicyjna.
Dodatkowo, w ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się wyszukiwanie głosowe, co oznacza, że strony internetowe powinny być projektowane z uwzględnieniem tej technologii.
Projektowanie responsywne zapewnia, że strony internetowe będą wyświetlane poprawnie niezależnie od urządzenia, z którego są dostępne.
Dzięki kodowaniu, które automatycznie dostosowuje się do typu urządzenia, witryny mogą zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom. Ponadto, upewnienie się, że Twoja strona jest zgodna z najnowszymi standardami może pomóc zwiększyć jej wydajność w wyszukiwarkach takich jak Google i Bing.
Podsumowanie
Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwania głosowego jest konieczna ponieważ już 1/3 zapytań w 2022 roku wszystkich sesji w przeglądarkach odbyło się bez wykorzystania ekranu – za pośrednictwem wyszukiwań głosowych.
Strona dostosowana do wyszukiwania głosowego posiada:
- Krótki czas ładowania
- Czytelną wersję mobilną
- Treść zoptymalizowaną pod bezpośrednie odpowiedzi w SERP-ach
- Naturalne i długie frazy kluczowe
- Wprowadzone dane strukturalne (schema)
- Rozbudowaną wizytówkę w Google Moja Firma
- Zamieszczoną sekcję FAQ
- CTA w meta description